Manzhouli - Reisverslag uit Manzhouli, China van Hermy & Wim - WaarBenJij.nu Manzhouli - Reisverslag uit Manzhouli, China van Hermy & Wim - WaarBenJij.nu

Manzhouli

Blijf op de hoogte en volg Hermy & Wim

28 Augustus 2012 | China, Manzhouli

Manzhouli is de belangrijkste grensplaats van China. Verreweg de meeste in- en export gaat via hier. Er wonen meer dan driehonderdduidend mensen en er wordt nog heel veel gebouwd. Het is een moderne plaats waar zelfs een KFC is. Bij het shoppen moet ik niets aanraken , want dat staat gelijk aan kopen.
Onze gastheer van gisteravond blijkt bij de douane te werken, evenals zijn vrouw. Ze nemen ons mee naar de grenspost met Rusland. We mogen zelfs even achter de douanecontrole. Aan de grens is ook een bezoekerscentrum met een grote boog over het enige spoor naar Rusland. Mao is slechts 1 keer naar het buitenland geweest, ja je raadt het al, dat ging via deze spoorlijn. De locomotief staat hier. Er was ook een museum over de lokale geschiedenis. Alleen voor chinezen, maar omdat ik een rare chinees ben mocht ik toch naar binnen. Op enig moment schrokken de suppoosten en vroegen mij: hoe kom jij hier? Omdat ik ze niet verstond – ik had niet eens in de gaten dat ze het tegen mij hadden – ben ik gewoon doorgelopen en er gebeurde verder niets omdat Sandra ze blijkbaar afdoende repliek gaf. In de omgeving staan een paar enorme bedrijfsgebouwen en worden nog complete woonwijken uit de grond gestampt. Vroeger liepen hier mammoeten rond, er staan er een paar op ware grootte. Ze moeten onderdeel worden van een luxe complex met vakantiehuisjes.
“s avonds gaan we fonduen zoals wij dat ook wel kennen. Niet in olie maar bouillon, heet of gewoon. In het restaurant worden de sausjes gepresenteerd op een trolley. Althans de onderdelen zitten in veel kommetjes. Je moet ze naar eigen smaak mengen. En het menu? Dat wordt gepresenteerd op een Ipad!

Dinsdag de 28e gaan we eerst naar een tempel. Dus geen ontbijt vandaag, gelukkig waren er koekjes in de auto na afloop. Daarna naar het 5e grootste meer van china. Lake Hulun is maar liefst 2.600 vierkante km. Het is een druk bezochte uitgaansplek. Je kunt er paardrijden of op een squad, boogschieten en meer van dat vermaak. We maken ook nog een kort vaartochtje. Het water is niet geschikt om in te zwemmen te koud en vol alg en wier. ’s Middags drinken we een kopje koffie, we moesten er lang naar zoeken en een bakkie cappucino kostte meer dan 5 euro. Morgenochtend zijn we hier nog en dan vliegen we naar Beijing. Ik vrees dat we laat aankomen en de volgende dag op tijd naar het vliegveld moeten. Mijn HardRock -bezoek zal wel mislukken. Het is niet anders.

Ik weet niet of ik morgen nog wat kan schrijven, anders horen jullie de belevenissen in de laatste uurtjes wel als ik thuis ben.
Liefs van Wim, die geradbraakt is want de bedden zijn keihard en na dat paardengedoe is eea toch al pijnlijk.

PS jullie zullen vast wel gezien hebben dat de foto’s niet in de goede volgorde staan, de sorteerfunctie van de site is nog niet actief helaas.

  • 28 Augustus 2012 - 16:50

    Je Lief:

    dag lief, weer prachtige plaatjes. Geniet nog van deze paar dagen, goede vlucht morgen en groetjes aan je reisgenoten. en gelukkig tot gauw :-) xx Hermy

  • 28 Augustus 2012 - 17:42

    TWoH:

    interessante reportages en boekdelen sprekende foto,s

    voor iemand die graag eens probeert iets te begrijpen

    wat buiten de regels aanwezig is....... oh

  • 28 Augustus 2012 - 20:17

    Eugenie:

    Hallo Wim

    Wat een prachtige plaatjes. Zo leer je China weer kennen op een geheel andere manier.

    Ik hoop (volgens mij is dat ook zo) dat je er van genoten hebt en zo te lezen, is Hermy
    weer blij dat je terug komt.

    Nog veel plezier de laatste paar dagen en veilig weer thuis komen.
    Ik zie je over 4 weken weer.

    Liefs xxx Eugenie

  • 29 Augustus 2012 - 10:41

    Els:

    Bedankt voor je mooie reisverslagen. Zie je morgen!
    Liefs, Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermy & Wim

Tja wij houden van ontdekken, veel mooie dingen zien, natuur, steden, culturen, lekker eten. Oftewel genieten van wat op ons pad komt. Er is zoveel om van te genieten, je over te verbazen: tijd te kort. Geniet van het leven ! Liefs, Hermy en Wim

Actief sinds 01 Juni 2006
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 61319

Voorgaande reizen:

29 Mei 2014 - 22 Juni 2014

Europa 2014

14 Juni 2013 - 06 Juli 2013

Naar Tsjechie en ???? 2013

20 Augustus 2012 - 30 Augustus 2012

Wim naar China

Landen bezocht: