100wasser en klimt - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Hermy & Wim - WaarBenJij.nu 100wasser en klimt - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Hermy & Wim - WaarBenJij.nu

100wasser en klimt

Blijf op de hoogte en volg Hermy & Wim

02 Juli 2013 | Oostenrijk, Wenen

We twijfelden of we zouden, maar na de dringende oproep van Gert Jan zijn we toch gegaan. En het was de moeite waard. Sterker nog we zijn de hele dag museaal bezig geweest. Eerst naar het Kunsthaus = Hundertwassermuseum. Deed ons gelijk denken aan Gaudi en ook een beetje aan Niki de St. Phalle. Daarna zijn we naar het HundertwasserHaus gelopen. Een sociaal woningbouw project van deze bijzondere man. Om de toeristische druk te verkleinen is er tegenover een HundertWasserVillage gebouwd, met allemaal souvenierwinkeltjes en restaurantjes. Het toilet was ook de moeite waard. Voor de kenners: we waren hier ook gelijk ook even terug in Silom Village:) Daarna moesten we met de metro naar de rand van de stad voor een vuilverbrandingsinstallatie die de halve stad verwarmt De buitenkant is helemaal ontworpen door Hundertwasser. Een prachtig voorbeeld van vermomming.
In het kunsthaus troffen we ook een tentoonstelling aan van foto’s van Linda McCartney. Mooi om te zien. In deze vakantie waren we een paar keer artiesten voor met een bezoek aan een stad, deze keer was het omgekeerd. Paul McCartney, zelf was net geweest voor een optreden in wenen. Ongetwijfeld is ie ook even bij deze tentoonstelling wezen kijken.
Wie in Wenen artistiek opsnuift kan natuurlijk ook niet om Klimt heen. Zijn beroemdste werk - de Kus - hangt hier in het Belvedère. Mochten ook geen foto’s gemaakt. En natuurlijk ook weer werk van Schiele, heel veel zelfs. Maar ook Van Gogh, Monet, Manet, Renoir en Degas waren er vertegenwoordigd.
We eindigen ons bezoek aan Wenen in stijl: een avond in het Prater. Het jaarlijkse thaise festival was daar vandaag ook van start gegaan en we wisten eigenlijk ook wel zeker dat er iets te bikken viel. Welnu de Satay Kai en de Penang Nua waren overheerlijk, een Chang biertje er bij, wat thaise klanken en wij vermaakten ons uitstekend.

Liefs van ons.

• 02 Juli 2013 - 22:47

Els:

Zoveel kunstzinnige uitstapjes?! Geniet ze! Liefs, Els

• 03 Juli 2013 - 08:33

GJ:

Prachtig!

Hermy & Wim

Tja wij houden van ontdekken, veel mooie dingen zien, natuur, steden, culturen, lekker eten. Oftewel genieten van wat op ons pad komt. Er is zoveel om van te genieten, je over te verbazen: tijd te kort. Geniet van het leven ! Liefs, Hermy en Wim

Actief sinds 01 Juni 2006