Ongepland - Reisverslag uit Oświęcim, Polen van Hermy & Wim - WaarBenJij.nu Ongepland - Reisverslag uit Oświęcim, Polen van Hermy & Wim - WaarBenJij.nu

Ongepland

Blijf op de hoogte en volg Hermy & Wim

22 Juni 2013 | Polen, Oświęcim

Het bezoek aan Auschwitz stond niet op het programma, maar toen we zagen dat we in de buurt waren was er geen twijfel mogelijk. Daar gaan we heen.
We zijn 1 dag eerder van de camping vertrokken omdat we daar de hele omgeving al hadden verkend en er verder geen z… te doen was. De laatste dag hebben we de bron van de Elbe opgezocht. We konden er niet dicht genoeg bij komen helaas en ook hier liet de kabelbaan ons in de steek. Wel hebben we voor het eerst van ons leven zelf gezien hoe vissen een vistrap proberen te nemen. Helaas waren de treden te hoog (75 cm), voor deze visjes van 15 cm. ze moesten dus nog even doorgroeien
Vlakbij de camping stond een uniek gebouw: een combinatie van zendmast en hotel. Had diverse architectuurprijzen gewonnen. Wij vonden het uitzicht geweldig maar verder was het een verlopen en saaie boel. Ik herinner me dat de Euromast er ook eens zo heeft bij gestaan, maar die is toch wel weer opgekalefaterd.
De laatste nacht op de camping hebben we vreselijk noodweer gehad, dik onweer en hele harde windvlagen. De terrasstoelen waren alle kanten opgevlogen.
Nu zitten we in een heerlijk hotel in Oswiecim, de stad waar de kampementen liggen. We hebben een hele grote kamer en hebben net een heerlijk ontbijt genuttigd. In de hal hangen foto´s van beroemdheden die hier ook hebben geslapen. Jacques Chirac bijvoorbeeld e ook WA en Maxi. Het zou maar zo kunnen dat wij met hen het bed hebben gedeeld.
Liefs, ons

PS, op de 29e geeft Sting hier een door Amnesty georganiseerd concert. Het podium staat bij de poort van Auschwitz-Birkenau. Helaas kunnen we daar niet bij zijn, maar waar zou hij slapen?

• 22 Juni 2013 - 13:04

Willeke Jacobs:

Wel een leuk idee dat je misschien misschien in hetzelfde bed hebt geslapen als WA en Maxi...en hoe voelde dat LOL
    Ik vind zowiezo dat het sfeertje, onderhoud en mensen in het oostblok nog zo anders zijn, ik denk dat het nog een paar generaties duurt voordat ze echt vrij zijn, nu is er nog veel corruptie (zelfs zonder dat ze het doorhebben) en geld tekort voor onderhoud, ze zijn nog steeds niet allemaal gewend om vragen te stellen, accepteren nog steeds teveel van hogerhand enz. enz.
    Ik ben ook zeer benieuwd naar jullie ervaringen in Auswitch......ik heb een keer een hele uitgebreide fotoreportage gezien en wij willen er eigenlijk ook nog altijd een keer naar toe....zeer indrukwekkend.

lieve mensen nog een goede reis/vakantie verder!

Groetjes,
    Willeke (ook namens Frans)

• 22 Juni 2013 - 18:56

Twoh:

hier stappen we uit ........
    oh