een bijzondere laatste vakantiedag - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Hermy & Wim - WaarBenJij.nu een bijzondere laatste vakantiedag - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Hermy & Wim - WaarBenJij.nu

een bijzondere laatste vakantiedag

Blijf op de hoogte en volg Hermy & Wim

07 Juli 2013 | Nederland, Groningen

Vandaag de laatste vakantiedag dus en tijd voor een bijzonder event!
In het kader van een kruisingsvrije ringweg worden er hier in de buurt viaducten gebouwd. Vandaag was die van Beijum Zuid aan de buurt. En het was een bijzondere, want het hele gevaarte is gebouwd naast de plek waar hij komt te liggen. Het hele weekend al was de ringweg afgesloten om de infrastructuur zoals stoplichten, portalen, lantaarns etc. etc. te slopen. Zo werd ruimte gemaakt voor de 4 enorme wagens die het viaduct zullen verplaatsten.
Door het viaduct op de plaats van bestemming te bouwen werd 3 maanden uitgespaard. Eerst werd het gevaarte van 1.200.000 kilo uitgereden en daarna werd de transportrichting 90 graden gedraaid, niet door de bocht te maken maar simpelweg door de wielen 90 graden te draaien. Daarna werd de hele handel voetje voor voetje verplaatst naar de reeds gebouwde dragers. Uiteindelijk moest alles er recht voor komen te liggen want er mag natuurlijk niets wrikken en snel wat heen en weer schuiven is er echt niet bij. Hoewel… dat bleek toch wel nodig. Met veel meten en beraadslagen werd er een paar keer heen en weer gestoken. Daarbij werd de linkerkant iets meer verplaatst dan de rechter of andersom. Dit stuk was natuurlijk enorm precisiewerk en vergde strakke coördinatie. Het hele proces heeft zo’n 3 uur geduurd en daarna konden toch de stempels er onderweg.
Een knap stukje vakmanschap. Volgens mij gaat er nog een keer zo’n kunststukje plaatsvinden, voor wie dat zelf wil zien, laat het mij weten en ik geef je een seintje.
Net als bij de plaatsing van het viaduct naar Lewenborg was er ter compensatie van de overlast voor de buurtbewoners van alles georganiseerd. De vorige keer “gewoon” een hapje en een drankje, passend bij het avondlijke tijdstip toen. Nu een ontbijt met muziek enzo. Het was mede door het mooie weer een groot succes met honderden deelnemers. Kijk ook op Dvhn.nl naar het artikel: Beijum loopt uit…. Daar staan ook mooie foto’s en situatieschetsjes. Ook op de site ringgroningen.nl kun je info vinden.
Groetjes, Wim

• 07 Juli 2013 - 13:38

Wina:

Jij hoort toch bij Lewenborg?
    Wat doe je dan bij die ontbijttafel?

• 07 Juli 2013 - 13:54

Wim: