SudTirol en Bad Gastein - Reisverslag uit Bad Gastein, Oostenrijk van Hermy & Wim - WaarBenJij.nu SudTirol en Bad Gastein - Reisverslag uit Bad Gastein, Oostenrijk van Hermy & Wim - WaarBenJij.nu

SudTirol en Bad Gastein

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Hermy & Wim

11 Juni 2014 | Oostenrijk, Bad Gastein

Ons eerste verblijf in de Italiaanse Dolomieten was in Canazei. Een niet echt klein dorpje en verschrikkelijk uitgestorven. Verkeerde seizoen, veel hotels waarvan de meeste gesloten waren. Daarna zuidelijker gereden naar Trento. Redelijke stad maar 2e pinksterdag en dus ook dooie boel. Bovendien 31 graden en dus ook niet fijn in de stad. Hadden een kakhotel uitgezocht. Oude villa uit de 15e eeuw en omgebouwd tot hotel. Wel mooi en redelijk prijs, maar voor ons een beetje somber. Overigens wel een hotel waar Bayern Munchen komt logeren.

Vervolgens maar weer noordwaarts, met een stop in Merano. Een leuk plaatsje om even de benen te strekken en te lunchen. Mooie winkelstraat maar dure zaakjes. Vervolgens door de Val Passiria en de Jaufental verder. Erg mooi weer, veel ruige bergen en sneeuw. Maar ook nu weer veel vervelende motorrijders. Nee ik ben geen zeikerd, hier in Italië zijn ze net weer een campagne begonnen vanwege de vele doden. We hebben overnacht in Bruneck, had ook een aardige winkelstraat. We konden dit jaar onze draai niet vinden in Italië en we waren blij weer in Oostenrijk terug te zijn.

We hebben een hele mooie route gevonden maar we reden ons uiteindelijk vast in Mallnitz, de Gamskarlspitze hield ons tegen. Gelukkig konden we met de trein verder. De Tauern Eisenbahntunnel Autoschleuse (gaat elk uur) bracht ons in 11 minuten door de 8552 meter lange tunnel naar de andere kant. En daar lag Bad Gastein, wereldberoemd kuuroord. We vonden een plekje in het Mozart-hotel. Kent al een hele langer geschiedenis en heet zo omdat de moeder van Wolfgang Amadeus hier ooit gelogeerd heeft. Bad Gastein is echt geweldig mooi gelegen tegen de berghellingen aan. Helaas is er veel leegstand. Er zijn enkele grote karakteristieke panden verlaten en vervallen, jammer. Midden in het dorp een gigantische waterval, in 3 etappes 324 meter hoog. En er gaat erg, erg veel water door. Waar ook veel water uitkomt zijn de 23 bronnen in het dorp, allemaal gelegen rond de waterval. Ze zijn samen goed voor 5 miljoen kubieke meter water per dag. Het water bevat een hoge concentratie radon en aan de kortdurende straling wordt een heilzame werking toegeschreven. Wat wel een grappig bijeffect is: de vele fonteinen hier zijn natuurlijk afgetapt van de bronnen en spuiten daarom warm water.

• 15 Juni 2014 - 19:53

Willeke:

ik geniet weer van jullie reisverslag, tot aan Salzburg kon ik jullie volgen omdat Frans en ik daar ook geweest zijn (1976!). De Dolemieten zien er ook behoorlijk imposant uit.
    Toch weer mooi die waterval en de kuurbronnen.....gauw naar het volgende verslag lezen :-)